Det siger dit tøj om din livsstil: 4 stereotyper
Mode er mange ting, og mode dikterer en stor del af vores tøjvalg, når vi ellers vælger at følge den. Men fra person til person er der stor forskel på, hvad den enkelte vælger, og vores valg afspejler i høj grad vores livsstil. Vi tænker ikke kun på motions- og madvaner, men også interesser og job er en del af vores livsstil. Dit tøjvalg afslører derfor også din livsstil for omverdenen.
Den sporty fyr
Der findes to slags mennesker, der går op i sport: Dem, der dyrker sport, og dem, der ser sport i tv’et. Den sporty fyr er den første af disse to personer, og ham kan man kende på lang afstand. Han oser af sundhed, og han giver sine venner dårlig samvittighed over, at de ikke dyrker nok motion eller spiser sundt nok.
Den sporty fyr bor i sine Nike Free, som er løbeskoen, man ikke behøver at løbe i. Og han har sandsynligvis flere andre par løbesko til når han rent faktisk løber. Desuden vil den sporty fyr foretrække behageligt tøj til hverdag. Sportstøj, der sidder tilpas løst, er blødt og behageligt at have på.
Der er en overgang, når man bliver til en sporty fyr, hvor man begynder at gå i sit sportstøj til hverdag, fordi almindeligt tøj ikke føles rart længere. Det bliver med tiden sværere og sværere at kende sportsfyrens hverdags- og sportstøj fra hinanden i klædeskadet.
Forretningsmanden
Skjorter, slips og lædersko. Forretningsmanden går klædt i tøj, som andre kun finder frem til fest og fine anledninger. Det falder ham unaturligt at gå i almindelige sweaters, ligesom hans naturlige miljø også er kontoret. Hvor andre glæder sig til at komme hjem og holde fri, føles det for business manden som tidsspilde – for tid er jo penge.
For andre kan det virker ubehageligt altid at gå så pænt klædt, men for forretningsmanden er hans skjorter ligeså behagelige som den sporty fyrs joggingbukser. Og ligeså vigtigt, som det er for sportsfyren, om det hedder Adidas eller Hummel, ligeledes kan valget mellem Hugo Boss og Ralph Lauren være afgørende for forretningsmanden.
”Hyggefætteren”
Et fænomen, der gav genklang gennem hele modeverdenen i 2015, var ”dad-bod”-fænomenet. Og vi mener at have observeret, at der blandt indehaverne af de såkaldte ”dad bods” er en tendens til en bestemt tøjstil, som også reflekterer en særlig livsstil.
En ”dad bod” er en krop, der har bløde former, men som ikke er usund og slasket. Den signalerer, at man da går op i kost og motion, men man er ikke fanatisk. Den tegner med andre ord billedet af en mand, der har et rart og afslappet forhold til sig selv og sine omgivelser. Vi kalder ham hyggefætteren.
Hyggefætteren har følgende karakteristika ud over far-kroppen: Behagelige jeans, blød sweater (vinter) eller ikke-opsigtsvækkende t-shirt (sommer), samt almindelige sneakers. Disse kendetegn er også billedet på en hyggefætter, der godt kan lide at have det rart – måske lidt af en livsnyder.
Hipsteren
Selvom hipster er ved at et ”last year”-udtryk, mener vi stadig, at begrebet har sin berettigelse her. Vi mener nemlig, at hipster-begrebet dækker godt over en helt bestemt fyr, som vi alle sammen enten kender eller har set i gadebilledet:
Tykke briller, fuldskæg, løs skjorte og jeans eller chinos, samt smarte sneakers. Med denne stil lader hipsteren sin omverden vide, at han har taget indtil flere standpunkter, som regel både politiske og miljømæssige. Dertil kommer, at hipsteren gerne ses med en avis under armen, en bog i toget eller noget andet, der kan understrege, at han er intellektuel.
Når hipsteren inviterer sine venner til hygge lørdag aften, kan maden være et af følgende alternativer, hvor økologi og er fællesnævneren: Mellemøstligt inspireret, nordisk eller vegetarisk/ vegansk, naturligvis lavet fra bunden og serveret med den helt rigtige vin til.