Mindre virksomheder kan have stor gavn af direct marketing
Når man er en mindre virksomhed og har begrænsede ressourcer, kan det nogle gange være en udfordring at finde ud af, hvor og hvordan det bedst kan betale sig for virksomheden at markedsføre sig. Mange mindre virksomheder starter med at markedsføre sig gennem netværk, men på et tidspunkt, når der kommer penge ind i virksomheden, og omsætningen bliver lidt større, er der råd til at begynde at tænke på markedsføring gennem andre kanaler.
En af de mest omkostningseffektive markedsføringsmetoder er direct marketing, som er markedsføring og kommunikation direkte til den enkelte kunde. Målet med direct marketing er at henvende sig direkte til nye eller eksisterende kunder med henblik på at sælge en ydelse eller et produkt. Dette kan du gøre gennem tre forskellige discipliner: Telemarketing, e-mail marketing og direct mail.
Hvilken disciplin du bør vælge, afhænger både af din økonomi samt formålet med din markedsføring. For både telemarketing, e-mail marketing og direct mail gælder det dog, at kommunikationen skal være personlig og skræddersyet til den enkelte.
Telemarketing, e-mail marketing og direct mail
De fleste kender til at blive ringet op af en virksomhedssælger, der vil sælge en ydelse eller et produkt. Dette kaldes telemarketing og bliver dagligt brugt af både større og mindre virksomheder. Telemarketing har både sine fordele og ulemper. Fordelene er, at du har mulighed for at snakke med kunden og forklare de specifikke egenskaber ved dit produkt eller din ydelse samt besvare eventuelle tvivlsspørgsmål fra kunden.
Det kan desuden være nemmere at påvirke modtageren til at foretage et køb over telefonen, fordi du har mulighed for at modsvare kundens modargumenter. Ulempen ved telemarketing er dog, at mange bliver irriteret at blive ringet op, og du vil derfor også i mange tilfælde møde stor modstand fra den enkelte kunde. Dette gør telemarketing svært, og det kræver derfor en ret god sælger og et klart budskab at kunne nå igennem til modtageren. Ved telemarketing er det desuden vigtigt, at du overholder lovgivningen, hvis du ringer til privatpersoner.
E-mail marketing
E-mails er i høj kurs, og stort set alle virksomheder benytter sig af e-mail marketing. Det skyldes, at e-mail marketing er en billig måde at markedsføre sig selv overfor nye og eksisterende kunder på. Gennem e-mails kan du kommunikere til modtageren på forskellige måder. Du kan lave personlige e-mails til at give fødselsdagsrabatter eller invitere til events, men du kan også udsende nyhedsbreve for at opretholde kommunikation med kunden. Der er mange muligheder med e-mail marketing, og det er nemt at måle effekten af din e-mails.
Ulempen ved e-mail marketing er dog, at det kan være hårdt arbejde at anskaffe e-mailadresser. Samtidig har e-mails og nyhedsbreve den ulempe, at de i mange tilfælde bliver overset eller ignoreret i mængden af andre nyhedsbreve og e-mails i modtagerens indbakke. Derfor kræver det også en god og fængende overskrift at fange modtagerens opmærksomhed og lokke modtageren til at læse nyhedsbrevet.
Direct mail
Den sidste disciplin indenfor direct marketing er direct mail, som er fysiske breve, der sendes til en gruppe af modtagere. Med direct mail har du mulighed for at målrette dit budskab specifikt til modtageren, og har du et klart, tydeligt og relevant budskab, kan din direct mail kampagne fungere meget effektivt. Direct mail kan på mange måder minde om e-mail marketing, men en direct mail giver en meget anderledes oplevelse for modtageren, fordi den er i fysisk form og bliver leveret i postkassen frem for e-mail indbakken.
Det meste post bliver i dag leveret i digital form, og det er derfor efterhånden sjældent, at vi modtager fysisk brevpost. Det gør det fysiske brev mere eksklusivt og interessant. En fordel ved direct mail er desuden også, at du har mulighed for at være kreativ og benytte forskellige papirtyper, formater og farver, der kan gøre din direct mail mere spændende og fange modtagerens opmærksomhed.
Ulempen ved direct mail er, at det er væsentligt dyrere end e-mail marketing og telemarketing. Du kan dog selv bestemme omfanget af dine modtagere og dermed også prisen, hvilket kan gøre det mere økonomisk overskueligt at udsende en direct mail kampagne. Samtidig virker direct mail i nogle tilfælde bedre end e-mails – særligt, hvis du skal henvende dig til den voksne eller ældre målgruppe.
Derfor skal du bruge direct marketing
Alle tre former for direct marketing kræver en smule forberedelse og økonomi. Dog er det muligt med direct marketing at opnå stor effekt til en lav omkostning, hvilket gør direct marketing til en ideel form for markedsføring til mindre virksomheder, der har begrænsede ressourcer og økonomi.
Alle typer direct marketing er forholdsvis nemme at gå til og lette at måle effekten på, sådan at du kan justere og lave ændringer løbende på dine indsatser efter behov.
For at finde den rette direct marketing metode, kan det være en fordel at kortlægge, hvem din målgruppe er, da forskellige målgrupper vil reagere forskelligt på de forskellige typer direct marketing.