Genéve Motor Show 2016: Se Alfa Romeos nye topmodel
Selvom Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio allerede blev afsløret i sommers, er den ved dette års Motor Show i Geneve blevet præsenteret som en nyhed – det er Alfa Romeos nye topmodel, som præsterer bedre end nogensinde før, både når det kommer til design, og når det kommer til motorpræstation. Den forventes at ramme det danske marked fra april i år.
Uovertruffent design
Hvis der er noget, som Alfa Romeo er kendt for, er det i høj grad deres sans for luksuriøst interiør og fabelagtig design. Giulia Quadrifoglio er ikke nogen undtagelse, og med sit eksklusive design rammer den perfekt ind i toppen af Alfa Romeos eksisterende udvalg af luksusbiler.
Som altid er der ikke sparet på innovationen, når Alfa Romeo præsenterer en ny topmodel – Giulia vejer blot 1.524 kg i tør tilstand og er dermed en letvægter i sin klasse. Det lette design tillader maksimal udnyttelse af motorens styrke, og som fører af en Giulia vil man helt sikkert mærke dette, når man accelererer på motorvejen.
Masser af motorkraft
For at spare på vægten, er motorblokken lavet af aluminium, men det betyder ikke, at der er sparet på noget. Som udgangspunkt kan man vælge mellem en manuel 6-gears udgave med 150 hk og en automatgearet med 8 trin og 180 hk, er der lagt op til hurtig fremdrift. Det bidrager en turbocharger til, som også sørger for, at der ikke er noget turbo lag.
Den lette Giulia har, som følge af valget af lette materialer og et Torque Vectoring-system, en perfekt vægtdistribution. Det betyder, at trækkraften mellem de trækkende hjul fordeles, mens Active Aero Splitter-systemet bidrager til at ”down force” forhjulene og ”suge” bilen mod vejen ved høje hastigheder, således at det er lidt af en sportsbilsfornemmelse, man får under kørsel.
Alt i alt kan Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, som letvægter med stærk motor, accelerere fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder. Motorkapaciteten vil være på 2,2 L for en dieseludgave.
Innovativ teknologi og sikkerhed
Selvom Alfa Romeo Giulia Q er lidt af en racerbil, udmærker den sig også ved at være sikkerhedsmæssigt 100 % up-to-date. Den har, ud over alle de nyeste sikkerhedssystemer, også et nyudviklet ABS-bremsesystem, der betyder, at denne racerbil kan gå fra en hastighed 100 km/t til at stå stille i løbet af kun 32 meter.
Indvendigt bliver man budt på et fantastisk læderinteriør, der for alvor slår fast, at her er tale om en luksusbil i ægte direktørklasse. Det er tydeligt at se, at der ikke er sparet på materialerne, og når man fra rattet kan trykke på ”start engine”-knappen, som i en Formel 1-bil, smelter fornemmelserne af racerbil og luksus sammen til en ægte italiensk symfoni.