En advokat kan også hjælpe dig med dine skattesager

 

advokat-giver-skatteraadgivning

Mange er af den forestilling, at når det kommer til SKAT og skatterådgivning, er det revisorerne, der er de rette at gå til, fordi det er dem, der til daglig beskæftiger sig med økonomi og regnskaber, og giver rådgivning inden for dette.

SKAT handler dog også om jura og lovgivning. Derfor kan du i mange tilfælde også få hjælp hos en advokat til dine skattesager. Både for private, men også for virksomheder eller personer, der har brug for skatterådgivning i erhvervssammenhænge, kan advokaten være den rette at gå til.

Herunder kan du læse mere om forskellen mellem en revisor og en advokat og samtidig få et overblik over, hvad du kan få skatterådgivning til, hvis du vælger en advokat som skatterådgiver.

Revisor eller advokat

For mange kan der opstå tvivl om, hvornår henholdsvis en advokat og en revisor er den bedste rådgiver. Advokatens og revisorens rolle er forskellige, men alligevel er der gråzoner, hvor deres rådgivning måske kan overlappe hinanden.

Revisorens rolle er og har altid været at gennemgå regnskaber og give økonomisk rådgivning. Advokatens rolle er at give juridisk rådgivning om virksomhedsformer, forretningsprocesser, juridiske aftaler og kontrakter ved eksempelvis ansættelse og meget mere.

Både revisorer og advokater giver dog begge skatterådgivning, og her kan det være svært at vurdere, hvem der kan give den bedste rådgivning.

Hvorvidt du skal vælge en advokat eller en revisor til at give økonomisk rådgivning, kommer derfor helt an på, hvad din præcise situation er. Har du allerede en advokat til at bistå med juridisk rådgivning, eller har du behov for juridisk rådgivning udover almindelig skatterådgivning, kan en advokat være et godt valg. Har du derimod udelukkende brug for økonomisk rådgivning og hjælp til regnskaber og SKAT, kan en revisor være det rette valg til dig.

advokat-og-revisor

Hvad kan du få skatterådgivning til af en advokat

Vælger du at gå til en advokat for skatterådgivning, kan du få rådgivning inden for en lang række områder.

Som privat kan du blandt andet få skatterådgivning inden for ansættelsesret i forbindelse med ansættelsesaftaler og beskatning i forhold til medarbejdergoder. Det kan også være skatterådgivning i forbindelse med dødsfald og arv, herunder boafgift eller udarbejdelse af boopgørelsen til både skifteretten og SKAT.

Ønsker du at etablere et selskab eller virksomhed eller skifte selskabstype, kan du også få skatterådgivning i forhold til det af en advokat.

Inden for erhverv kan du desuden få skatterådgivning hos advokater i forbindelse med blandt andet:

  • Selskabsoverdragelse
  • Tilførsel af kapital til virksomheden eller kapitalforhøjelse
  • Generationsskifte i virksomheden
  • Investeringer
  • Ejendomme
  • Medarbejderordninger

Hvilke advokater giver skatterådgivning

Det er ikke alle advokater, der tilbyder skatterådgivning inden for alle ovenstående områder. Nogle advokater tilbyder dog skatterådgivning til både private og erhverv, og kan hjælpe med de fleste opgaver både inden for skatterådgivning, men også inden for andre juridiske områder, som du kan have brug for hjælp til.

Beskæftiger du dig ikke primært med ovenstående, eller er det ikke den type hjælp du har brug for, kan en anden løsning være at få hjælp fra en revisor. Du kan også vælge at benytte dig af både en revisor og en advokat, der kan samarbejde om din virksomheds juridiske, økonomiske og skattemæssige forhold, og som kan fordele disse arbejdsopgaver imellem sig.