Så vigtig er din tilstedeværelse på de sociale medier

 

Hvordan opfører du dig på de sociale medier?Rigtig mange mennesker anvender allerede de sociale medier. Alt lige fra Facebook, som de fleste er på, til LinkedIn, som lidt færre bruger, til mere nicheagtige medier som Twitter, Snapchat, Instagram og Pinterest. Men fælles for brugen af alle disse sociale medier er, at folk generelt undervurderer, hvor vigtig deres tilstedeværelse er for deres karriere. Det er nemlig ikke uden betydning, hvordan man befærder sig på de online flader.

Din tilstedeværelse på Facebook

Facebook er det allerstørste sociale medie, og med smartphonens udvikling og udbredelsen af internet og tablets/ computere i hele verden, er der ikke noget at sige til, at antallet af brugere er vokset fra 200 millioner i 2008 til 1,6 milliarder i 2015. Det er sindssygt mange mennesker på ét online medie. Men man skal ikke være bange for at drukne i mængden.

Selvom man kan blive mindet om, hvor lille, man er, når man tænker på de mere end 1,6 milliarder mennesker, der alle er forbundet via Facebook, så forsvinder man altså ikke i mængden. Alt, hvad man foretager sig online, sætter spor – især også på Facebook.

Flere og flere arbejdsgivere bruger Facebook til at tjekke jobansøgere ud, før de overhovedet bliver overvejet til en samtale. Har du nogensinde tænkt over, hvad din kommende arbejdsgiver tænker om de politiske statements, du deler offentligt på Facebook?

Det kan godt være, at du i farten kan finde på at sige, at du ”alligevel ikke gider arbejde for en, der har et problem med dine politiske holdninger” – men ofte mener du det ikke, når du sidder bag skærmen på den anden side. Er det drømmejobbet, kan du nok godt lære at leve med, at du er rygende uenig med din chef – heller det end arbejdsløs, ikke?

Undervurderer du betydningen af LinkedIn?

Networking er ikke for alle – helt konkret findes der rimelig solide teorier om forskellige personlighedstyper, og det har utvivlsomt noget at sige for vores evne til at networke, om vi som mennesker er den ene eller anden type.

Men effekten af networking står ikke til at undervurdere – rigtig mange mennesker lykkes nemlig med at finde job gennem LinkedIn. Det kræver en veltilrettelagt profil og en aktiv indsats, men det er altså det nye inden for jobsøgning. Der findes mange gode guides på nettet til at få en god og opsigtsvækkende profil, som skiller sig ud fra mængden.

De andre sociale medier

LinkedIn og Facebook er klart de medier, som arbejdsgiverne bruger mest, når de rekrutterer. I kreative fag kan en god profil på Pinterest eller Instagram også have betydning for ansættelsesprocessen, men for de fleste det Facebook og LinkedIn, der skal være i orden.

De gode råd til at forbedre sin tilstedeværelse på Facebook kender du nok allerede: Drop billederne fra byturen, lad være med at dele og like upassende indhold, hold en pæn tone, hvis du fristes til at debattere på et opslag.

Men selvom det bliver sagt og skrevet igen og igen, er der en overvægt at mennesker på Facebook, som slet ikke har forstået det budskab – om det er komplet uvidenhed om, hvordan deres optræden virker, eller om det er et bevidst valg at gøre det, så har det en negativ effekt på potentielle arbejdsgivere, når de tjekker kandidater til et job ud.