Disse 5 ting skal du overveje, inden du starter en webshop

,webshopHar du drømmen om at gå solo og starte din egen webshop? Fedt! Det er altid spændende at kaste sig ud i noget nyt, men inden du begynder på dit helt store projekt, er der en del ting, du skal overveje og tage stilling til.

Derfor får du her 5 ting, du skal have med i dine overvejelser, når du vil starte din egen webshop.

Nedenstående tips tager udgangspunkt i, at du allerede ved, hvad du gerne vil sælge. Ved du ikke, hvad du vil sælge endnu, er dette det første sted, du skal starte.

Webshop- og betalingssystem

Når du vil i gang med din egen webshop, kræver det, at du har et webshopsystem. Altså en online butik, hvor dine besøgende kan købe dine varer. Men der er rigtig mange systemer at vælge imellem, og derfor skal du gøre dig en del tanker om, hvad der kan fungere bedst for dig. Er du ikke teknisk dygtig, kan en løsning, hvor du får professionelle til at sætte det op for dig, være en god idé. Vil du hellere selv rode med tingene, selvom det måske tager længere tid, kan du kigge på systemer som Woocommerce. Det vigtigste her er, at du skal vælge det system, du har det bedst med at bruge fremover.

Lige så snart du har bestemt dig for et webshopsystem, skal du begynde at tænke på betaling. Det tager nemlig lang tid at få på plads. Særligt hvis du vil have mulighed for at kunderne kan betale med Dankort, Visa og MasterCard. Du kan også vælge PayPal eller Mobilepay samt faktura. Spørg dig selv, hvad du foretrækker, og hvad du selv synes ville være nemmest ift. dine varer. Begynd derefter at undersøge, hvad det kræver at få betalingsmodulerne på plads.

Hvem skal levere produkterne?

Når din webshop skal op at køre, skal du også have fragten af varerne med i dine overvejelser. For medmindre du har tænkt dig at køre land og rige rundt med pakker til kunderne, så er fragten meget vigtig!

Du skal bl.a. tænke over, hvilken leverandør du vil benytte, hvor lang leveringstid, du ønsker der skal være, hvad det må koste og om der er et minimumsbeløb for at få et fragtfirma til at levere. Hvis du vil starte i det små, kan du altid sende dine pakker selv, men får du pludselig mange ordrer som vejer en hel del, kan det være en fordel at benytte et fragtfirma.

Hvor skal dine varer opbevares?

Når du har fundet ud af, hvad du vil sælge, hvordan din webshop skal opsættes, og hvem der håndterer fragten, er det tid til at se på, hvor du skal opbevare dine produkter. Du kan selvfølgelig sagtens opbevare dem i eget hjem, alt efter, hvor meget de fylder. Men det er ikke sikkert, du lige har plads til dem. Og så skal du ud at lede efter et andet sted.

Du kan enten vælge et lagerhotel, eget lager eller se efter leverandører med dropshipping. Der er fordele og ulemper ved alle metoder, så læs godt op på, hvad der kan være bedst for dig. I korte træk vil et dropshipping system fungere, hvis du gerne vil sende ordrerne til din leverandør, og de klarer resten. Her får du andre til at håndtere det hele. Det koster så også en del, og dermed tjener du mindre på ordrerne. Et lagerhotel kan fungere, hvis du gerne vil have et fast sted til dine varer, men samtidig have andre til at holde styr på lagerbeholdning og at sende varer ud. Sidste løsning er eget lager som er det der vil være billigst, men også mest besværligt, fordi du selv skal stå med alt vedr. pakkerne.

Sparring med andre

Når du vil starte din egen webshop, er der risiko for, at det hurtigt kan blive lidt ensomt at sidde med alting selv. Du vil med garanti også opleve, at du får en del spørgsmål under processen. Derfor kan det være en stor fordel at melde sig ind i forskellige netværksgrupper, som har samme interesse eller arbejdsområde som dig selv. Du kan også vælge at leje dig ind i et kontorfællesskab i Aarhus, hvor du kan sidde i et åbent kontor sammen med andre iværksættere. Her kan du snakke på tværs af fagområder, og så slipper du for at blive ensom under opstarten.

Markedsføring af din webshop

Har du tænkt over, hvordan du skal markedsføre din webshop? Det er også en af de ting, du skal overveje, når du starter din egen virksomhed/shop. Vil du bruge penge på at få nye kunder med det samme, kan annoncering være en mulighed. Har du tid til at vente, kan du gå all in på content marketing på de sociale medier samt SEO. Hvad du skal vælge, afhænger af dit endelige mål og tidshorisonten for dette mål. Det vigtigste er, at du finder frem til, hvad der fungerer til dig og dit budget.