Udnyt virksomhederne på LinkedIn – lav dit eget, personlige jobfeed
De fleste ved godt, at LinkedIn rummer et stort potentiale, når det kommer til job og business. Tonen og rammen er business-minded, og der er fokus på det professionelle aspekt af ens personlige profil. Der er ikke så mange kattevideoer og madbilleder som på Facebook og Instagram.
En svaghed ved LinkedIn er måske, at der ikke er så mange, der tager virksomhederne med i ligningen. Der er (selvfølgelig) virksomhedssider eller virksomhedsprofiler om man vil, men de har ikke nær samme rækkevidde og funktion som personlige profiler har. De er dog brugbare, hvis man leder efter job, for man kan få jobforslag lige i sit eget feed.
Det til trods for, at man kan argumentere for, hvor personlige profilerne er, når det kommer til stykket, for det er ikke de allermest personlige ting, der bliver delt på LinkedIn.
Den påstand kan man endda trække længere ud i nogle tilfælde, som David Lorentzen skriver i dette blogindlæg. Han har spurgt Forbrugerombudsmanden, om det overhovedet er lovligt at connecte med folk, hvis man er meget tæt på sin virksomhed – fx er selvstændig. Svaret er mildt sagt vævende.
Næsten alle virksomheder gør det
Som privatperson eller medarbejder kan man dog stadig bruge LinkedIn og virksomhedernes sider til noget. Selvfølgelig kan man følge virksomheder, som kontinuerligt udgiver indhold, man gider engagere sig i, ligesom på alle andre sociale medier, men særligt på LinkedIn har virksomhederne en meget relevant tendens.
Så godt som alle virksomheder slår nemlig jobs op på LinkedIn. Det giver selvfølgelig god mening, men det betyder også, at man kan skræddersy sit LinkedIn-feed til en vis grad, så det kommer til at indeholde jobs fra de virksomheder, man gerne vil arbejde for.
Er man ingeniør, vil man måske gerne arbejde for Cowi, er man læge eller sygeplejerske kan man følge Nordic Medicare, eller måske er man bare forelsket i en arbejdskultur, som man ser hos LEGO.
Nogle er naturligvis mere aktive og relevante end andre. Nordic Medicare, for eksempel, er blandt andet en rekrutterings- og vikarvirksomhed, så her bør være en del jobs, mens mindre virksomheder sandsynligvis vil slå færre jobs op.
Klæd dig selv bedre på til næste job
Noget andet – men stadig relateret – man kan udnytte LinkedIn til, er den viden, der bliver delt. Det lyder meget basalt, men det er en disciplin inden for online markedsføring at dele indhold af høj kvalitet. Det hedder content marketing.
Man kan ikke altid forvente, at det handler om kurser eller viden, men det er en retning, mange virksomheder går. Det er med til at etablere virksomheder som autoriteter og eksperter på deres område, hvis de ved så meget om et eller andet, at de kan øse ud af deres viden.
Derfor kan du også være heldig at finde virksomheder, som deler ressourcer på den ene eller den anden måde, som du kan bruge til noget. Måske kan du endda bruge det til at lære ting, som kan få dig tættere på dit næste arbejde.
Eksempelvis kan man følge Adobes Creative Cloud-side, hvis man skal bruge Photoshop, Illustrator, Premiere eller noget andet fra Adobes CC-pakke. Her bliver ofte delt små tutorials, tips og tricks til programmerne i pakken.